Mer fördelningsekonomi

Jag kompletterar förra inlägget med lite detaljer om vad som händer när royalty kommer ned på individnivå. I praktiken vad en musiker kan leva på.

Från ett klassiskt skivbolag får artisten/bandet ungefär 5-10 procent av en skivas fullpris i royalty. Ca 15 kronor i praktiken. I ett bandsammanhang med fem medlemmar så delas förstås detta så varje medlem får tre kronor var. När pengarna ska plockas ut i lön så dras sociala avgifter, ca 30% samt skatt på ca 30%. Kvar blir ungefär 1,25 kr från en skiva som kostade 189 kronor.

Detta är den krassa verkligheten och snacket om hur musiker borde sälja till lägre pris, eller göra gratis, eller hitta alternativa inkomster, är ganska bökig. Inte minst för att de alternativ som finns ger ännu taskigare utdelning. Nyligen skrev E24 om att intäkterna ökade för upphovsmännen. Märk väl att detta gäller ett mycket litet antal artister som spelas mycket i just TV och radio. Där finns mycket pengar att hämta, via reklam- och licensfinansiering. Min egen STIM-inkomst? 500 kronor före skatt och sociala avgifter. Det räcker till en ett set strängar och en lunch om året.

2 Responses to “Mer fördelningsekonomi”


  1. 1 John Wilander May 25, 2009 at 10:51 am

    Hej!

    Har läst några av dina inlägg och ser din röda tråd. Du verkar vilja ha en ärlig chans att leva på din musik. Rätt så?

    Jag tror en av grundstenarna i att heltidsmusiker ofta är fattiga är konkurrensen. Musik är världens vanligaste kulturuttryck och det finns enormt många som aspirerar på att vara del av musiklivet. Jämför med den blygsamma konkurrensen inom skulpterande eller måleri (i antalet konstnärer räknat). Varför är det så många som vill bli musiker? Jo, det är den “enklaste” vägen till berömmelse och sex.

    Så vad leder stenhård konkurrens till? Jo, att det är svårt att lyckas och svårt att bli rik. Annars skulle ju var och varannan vara berömd och ha groupies.

    Jag tycker inte det är självklart att alla som vill vara musiker ska kunna leva på sin konst. Det är tvärtom rätt rimligt att de flesta musiker får gneta.

    Själv har jag valt att arbeta med något så icke-kulturellt som IT. Det är kreativt och ger bra betalt. Stora delar av min fritid och min ekonomi går sen till musiken. Självklart siktar jag på att lyckas som musiker men det får gå långsamt eftersom jag inte har råd att göra det heltid. Jag känner mig inte orättvist behandlad för det.

    Olaglig fildelning och gratiskultur är problematisk. Det finns ju uppenbarligen ett stort behov av att konsumera musik (just så – jag tycker många _konsumerar_ musik idag). Med ett så stort intresse och behov borde det finnas betalningsförmåga också. Men konkurrensen kommer bestå och därigenom utmaningen.

    Det kommer aldrig vara lätt att bli rik, berömd och få groupies :).

    • 2 GramtonePelle May 25, 2009 at 11:25 am

      Hej och tack för en bra kommentar. Jag delar helt och hållet din beskrivning att musikvärlden är extremt konkurrensutsatt. Så många är kallade och så få är utvalda. Jag tycker att det är rätt sunt egentligen.

      I den strategi som vi försöker leva med i Gramtone så ska musikerna inte på något sätt hopaps på att kunna leva på musikfösäljning och gig. Så många gamla ansikten i min stad som drömde och hoppades och till slut var för gamla för ett hederligt yrke och började hänga med parkfyllona istället. Inte en vettig väg att gå. Så alla i Gramtone/Grammofongänget har hederliga jobb och ska inte fantisera om annat. Men samtidigt blir det bökigt när ett band växer ifrån lokalspeningsstadiet. Just nu är vårt The Modesty ute på en Englandsturné och det är skitkrångligt att ordna med jobbet, vara sin egen roadmanager och dessutom vara lysande musikant… Å andra sidan finns en sorts romantik i det osm man nog står ut med en stund.

      Jag känner igen kombinationen IT/musik från många andra. Det verkar funka bra ihop. Undrar om det finns något gemensamt i tänkandet. Kanske lär sig musiker att löda tidigt för att sedan gå vidare till riktiga jobb där man kan löda… Jag tror att jag började så. Nu jobbar jag med pedagogisk utveckling, lite webbproduktion och ska ge ut en roman om några månader. Förutom förstås lite msuikinspelning och kanske något recensionsjobb. Men det är inte alla som kan jobba så brett.

      Och där kommer jag till den kärna jag propagerar för: Att en musiker faktiskt ska kunna få pröjs om produkten nyttjas. Det finns säkert olika mdoeller för detta, men jag tycker – som du – att olaglig fildelning är problematisk. Fördelar finns också, inte minst i reklamsyfte, men i all den hysteriska konsumtion bårde lite kosing vara rimlig att hämta in för den som gjort jobbet. Så tänker jag.


Leave a Reply

Gramtone

Gramtone är musikutgivare och bas för ett gäng musiker och låtskrivare, baserade i Norrköping. Vi äger bolaget och studion tillsammans, folk med olika bakgrund och olika smak. Två dussin är vi, som ställer allt vi äger i ett rum och säger: varsågoda. Ett kollektiv av individualister har vi kallats, och varför inte: Grammisar har vunnits, stipendier har fåtts, medan somliga är kända för helt andra saker. Alla spelar roll, men inte nödvändigtvis rock. En driver ett enmansprojekt, en annan är med i fem band samtidigt. Några är runt 20, några har fyllt 50. En fick pris för årets bästa museum. Någon ligger bakom Softubes banbrytande pluggar och någon har fått utmärkelse för, hör och häpna, bästa fotbollslåt.

Gramtone satsar på en liten, spännande utgivning av ostyrig, vacker musik. Lyssna där du vill, vi finns i alla de vedertagna kanalerna. Vissa spelar live, andra spelar in. Några älskar att skriva låtar, andra spelar gitarr så fingrarna blöder. Gramtone är en plattform som används av varje band och artist som det passar dem bäst. Ibland är vi en lekplats, ibland kreativt nav, affärsyta eller en trampolin för musikkarriärer. Vi blir planterade och uppodlade av varandra, och vi gillar't. Vi tycker att musik gör tillvaron större och vill man att något ska finnas, då ska man också skapa det. Tre dussin utgivningar hittills, och mycket på gång. Titta in, lyssna in, och häng med.


