Spotify och pengarna

Ännu ett inlägg om Spotify. Precis som oss, så fick Magnus Uggla sin första avräkning nyligen och blev förbaskad. Visst är det riktigt dåligt betalt. Samtidigt har de själva argumentet “Hur mycket skulle du få betalt om 8000 pers hörde dina låtar i reklamradion?”, vilket är helt sant. Musiker får riktigt dåligt betalt för musik som går genom etern. Vare sig det sker i radio eller över nätet. Kanske ett facit för nyttan av abonnemangstjänster, tyvärr.

Vi på Gramtone tycker att Spotify är värda att satsa på, för vi har många lyssnare där och vi får trots allt en liten peng, något som vi inte alls får via Last FM eller andra streamingtjänster. De behöver också tid för att etablera sig. Men Spotify har den ojämförligt sämsta fördelningen av pengar – 50/50 mellan dem och deras distributörer, vilket är bedrövligt i jämförelse med alla andra aktörer som ligger någonstans runt 80/20. Mellanhandssjukan i sin taskigaste form. Här behöver de tänka längre. Som artist får jag inte bara dåligt betalt på grund av deras affärsmodell, utan också på grund av deras värdelösa fördelning.

Här är mina tidigare inlägg om Spotify. Först en i våras, när vi började ana vad som skulle hända runt ekonomin hos Spotify: https://gramtone.wordpress.com/2009/03/20/spotify-a-loss-for-musicians/

Och här från förra veckan när vår första avräkning kom: https://gramtone.wordpress.com/2009/08/08/176/

 

Edit 14 augusti: Debatten fortsatte dagen efter, och en mycket intressant kommentar fångades upp från Per Sundin på Universal: “Det vi inser efter dagens debatt är att vi måste berätta för våra artister hur mycket de tjänar på Spotify”. Eh… Hur kommer det sig att de inte gjort det tidigare? De har haft avtalen länge nu. Gramtone berättade dag ett om vår distributörs festliga kommentar “Hvilket sannsynsligvis vil utgjøre ca 0,000000001 EUR og det er hva an får pr avspilling…” . Men jag antar att vi har nytta av öppenhet.

Advertisements

2 Responses to “Spotify och pengarna”


  1. 1 joebuck August 13, 2009 at 9:44 am

    På något sätt tycker jag ändå det är rimligt att Spotify får ersättning för att ha byggt upp den hitintills bästa streamingtjänsten. Michael Arrington på TechCrunch tror till exempel att det i framtiden kommer vara skivbolagen som får betala för att få in musiken på de största streamingtjänsterna. Ersättningen tillbaka till artisterna skulle då endast bestå av procent på den totala vinsten.

    Problemet just nu är ju dessvärre att streamingkostnaderna, dvs ersättningen till bolagen för varje spelad låt, totalt sett är för höga. Jämför med vanliga radiostationer som slipper betala för varje låt och istället betalar en klumpsumma (som sedan fördelas mellan bolag och artister).

    Sedan finns det ju faktiskt ett värde i att få nya lyssnare och fler skivbolag/artister måste börja utnyttja Spotifys enorma potential som marknadsföringsplattform.

  2. 2 GramtonePelle August 13, 2009 at 10:20 am

    Hej, jag delar din åsikt att Spotify måste få intäkter till sitt uppbyggnadsskede. Jag har fått för mej att du är en av de inblandade runt Spotify, och jag vill säga så här: Ni har en utmärkt tjänst med hög credd nu. Inte minst för att ni avväpnar alla argument från piratrörelsen. Men er fördelningsprocent är klart sämst av alla distributörer/mellanhänder. Och om ni tror det blir möjligt att ta betalt av skivbolag för att de ska få ligga uppe hos er, så kommer ni att förlora det slaget. Bara ännu mindre pengar till artisterna och mer till mellanhänderna är inte rätt väg att gå.

    Hur kan ni som tar 50% av alla intäkter av lyssningen på vår musik påstå att ersättningen till bolagen är för hög? Vill ni ha 70 eller 80%? Hur många korvören blir det då till banden? Glöm itne att vi har vår distributör som redan tar ytterligare 20% också. Att jämföra med reklamradion funkar bara delvis, för de betalar enbart stim-tariffer som är ganska galna. Bra för Per Gessle, men dåligt för småartister.

    Värdet av markandsföring är mycket högt, men du måste förstå Spotifys roll. Gratisspeningar gör man på Myspace och Last FM. Ännu en gratis marknadsföringskanal är överflödig. Vi satsar ju på Spotify för att faktiskt hitta en intäktsmodell mitt i alla streamingtjänster som finns. För rundgången “Spela live för att få sälja musik” – “Ge bort inspelningar gratis för att få spela live” är ju redan dödsdömd.

    Men tack för ditt svar. Det är meningsfullt att höra dina åsikter.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Gramtone

Gramtone är musikutgivare och bas för ett gäng musiker och låtskrivare, baserade i Norrköping. Vi äger bolaget och studion tillsammans, folk med olika bakgrund och olika smak. Två dussin är vi, som ställer allt vi äger i ett rum och säger: varsågoda. Ett kollektiv av individualister har vi kallats, och varför inte: Grammisar har vunnits, stipendier har fåtts, medan somliga är kända för helt andra saker. Alla spelar roll, men inte nödvändigtvis rock. En driver ett enmansprojekt, en annan är med i fem band samtidigt. Några är runt 20, några har fyllt 50. En fick pris för årets bästa museum. Någon ligger bakom Softubes banbrytande pluggar och någon har fått utmärkelse för, hör och häpna, bästa fotbollslåt.

Gramtone satsar på en liten, spännande utgivning av ostyrig, vacker musik. Lyssna där du vill, vi finns i alla de vedertagna kanalerna. Vissa spelar live, andra spelar in. Några älskar att skriva låtar, andra spelar gitarr så fingrarna blöder. Gramtone är en plattform som används av varje band och artist som det passar dem bäst. Ibland är vi en lekplats, ibland kreativt nav, affärsyta eller en trampolin för musikkarriärer. Vi blir planterade och uppodlade av varandra, och vi gillar't. Vi tycker att musik gör tillvaron större och vill man att något ska finnas, då ska man också skapa det. Tre dussin utgivningar hittills, och mycket på gång. Titta in, lyssna in, och häng med.


%d bloggers like this: