Recension av Upptakt i Lira

För ett par år sedan fick jag kontakt med Pär Näsbom, en svensk i förskingringen, som ville ge ut sin första egna platta. Härlig gubbcountry med en annan häftig musiker på diverse bakgrundsinstrument. Sånt vill jag inte säga nej till, och den där andre, Bebe Risenfors, var med Tom Waits och spelade in hans Alice-platta. Ännu större anledning att vilja delta i en utgivning.

Så vi spelade in och han har skött sin utgivning nerifrån Schweiz, där han splar fiol i symfoniorkester. I höstas återkom han med en ny platta. En folkmusikplatta som han spelat in med sin brorsa, Torbjörn Näsbom. Kul syskonpar som man verkligen vill jobba ihop med. Så jag hjälpte till så deras platta blev pressad. De sköter sin utgivning själva, även på denna skiva. Nu har den första recensionen kommit – i folkmusiktidningen Lira. Jättetrevligt skrivet av en insatt recensent:

0 Responses to “Recension av Upptakt i Lira”

1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Gramtone

Gramtone är musikutgivare och bas för ett gäng musiker och låtskrivare, baserade i Norrköping. Vi äger bolaget och studion tillsammans, folk med olika bakgrund och olika smak. Två dussin är vi, som ställer allt vi äger i ett rum och säger: varsågoda. Ett kollektiv av individualister har vi kallats, och varför inte: Grammisar har vunnits, stipendier har fåtts, medan somliga är kända för helt andra saker. Alla spelar roll, men inte nödvändigtvis rock. En driver ett enmansprojekt, en annan är med i fem band samtidigt. Några är runt 20, några har fyllt 50. En fick pris för årets bästa museum. Någon ligger bakom Softubes banbrytande pluggar och någon har fått utmärkelse för, hör och häpna, bästa fotbollslåt.

Gramtone satsar på en liten, spännande utgivning av ostyrig, vacker musik. Lyssna där du vill, vi finns i alla de vedertagna kanalerna. Vissa spelar live, andra spelar in. Några älskar att skriva låtar, andra spelar gitarr så fingrarna blöder. Gramtone är en plattform som används av varje band och artist som det passar dem bäst. Ibland är vi en lekplats, ibland kreativt nav, affärsyta eller en trampolin för musikkarriärer. Vi blir planterade och uppodlade av varandra, och vi gillar't. Vi tycker att musik gör tillvaron större och vill man att något ska finnas, då ska man också skapa det. Tre dussin utgivningar hittills, och mycket på gång. Titta in, lyssna in, och häng med.

%d bloggers like this: