Live sound

Igår kväll gick jag på konsert och såg röjjarbandet Hoffmaestro & Chraa. Tolvmannaband, publikfriande, fotbollskörer, energi. Ni förstår läget. Jag går förbi den musikaliska recensionen. För yrkesmässigt fick jag en annan tanke under giget:

Lokalen är nybyggd, välanpassad för den här typen av rockspelningar. Ljudanläggningen är top notch. Ljudteknikern (troligen plural i och för sig)  hade fantastiska styrmöjligheter. Bandet var otroligt bra samspelat. Det var tajt, välstämt, snyggt körat. Allt sånt. Ändå lät det skit.

Det enda som hördes var trumsetet och basen, med sången på någon form av hojtnivå, där det naturligtvis gick att urskilja tonen, men inte mycket av melodi, och ännu midnre någon text. Gitarrer och blås hördes knappt alls, utan drunknade i den allmänna mixen av mullrig bas och ofantliga trummor som tog upp alla frekvensområden. Det här är tyvärr något som jag upplevt alltför ofta de senaste åren. Är det en ljudtrend som jag missat? Är förment välanpassade ljudmiljöer felbyggda? Har ljudtekniker missat något? Det verkar oförklarligt, då ljudtekniker- och ljudingenjörsutbildningar blivit väletablerade och de finns över hela landet. Utrustningen blir ständigt vassare, med allt bättre kontrollmöjligheter. Så resuserna brister inte. Kan det i så fall vara trenden? En tid på nittiotalet var samtliga ljudtekniker jag stötte på hårdrockare. Det innebar att all livemusik mixades med vrålhög, klickig  bastrumma, vass bas och ett gitarrsound som tog över de ljudbilder som var möjliga att bygga. Ett problem var också att ingen kunde hantera ljudet från en trummasin. Antingen fick den ingen volym i medlyssningen, eller så tog den all plats.

Jag antar att det itne är enkelt. Men lyssna på Hoffmaestros breda sound (Spotify), med välbalanserade element, och en snygg hantering av detta jätteband. Föreställ dig så hur detta bara blir gegga i en livesituation. Synd.

Advertisements

0 Responses to “Live sound”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Gramtone

Gramtone är musikutgivare och bas för ett gäng musiker och låtskrivare, baserade i Norrköping. Vi äger bolaget och studion tillsammans, folk med olika bakgrund och olika smak. Två dussin är vi, som ställer allt vi äger i ett rum och säger: varsågoda. Ett kollektiv av individualister har vi kallats, och varför inte: Grammisar har vunnits, stipendier har fåtts, medan somliga är kända för helt andra saker. Alla spelar roll, men inte nödvändigtvis rock. En driver ett enmansprojekt, en annan är med i fem band samtidigt. Några är runt 20, några har fyllt 50. En fick pris för årets bästa museum. Någon ligger bakom Softubes banbrytande pluggar och någon har fått utmärkelse för, hör och häpna, bästa fotbollslåt.

Gramtone satsar på en liten, spännande utgivning av ostyrig, vacker musik. Lyssna där du vill, vi finns i alla de vedertagna kanalerna. Vissa spelar live, andra spelar in. Några älskar att skriva låtar, andra spelar gitarr så fingrarna blöder. Gramtone är en plattform som används av varje band och artist som det passar dem bäst. Ibland är vi en lekplats, ibland kreativt nav, affärsyta eller en trampolin för musikkarriärer. Vi blir planterade och uppodlade av varandra, och vi gillar't. Vi tycker att musik gör tillvaron större och vill man att något ska finnas, då ska man också skapa det. Tre dussin utgivningar hittills, och mycket på gång. Titta in, lyssna in, och häng med.


%d bloggers like this: