Bokutgivning

Efter utgivningen av min bok “Den vackraste gåvan” har jag lärt mig väldigt mycket. Naturligtvis mest om bokens tema, men det tar jag inte upp här. Eftersom även publiceringsfrågor intresserar mig, så ska jag berätta lite om processen att ge ut en bok. För något har jag hunnit lära mig även om det. Vissa delar är överförbara på musikpublicering dessutom.

Till att börja med så skrev jag ett så gott som färdigt manus, ca 250 boksidor tjockt. Skrivprocessen ser väldigt olika ut för olika författare, så jag ska inte gå in på den delen. Med ett genomarbetat manus om ett nytt ämne, uppbackat av intresserad press och goda källor, så hade jag faktiskt en del hopp att få det utgivet. Eftersom ämnet var svårt, så tvekade jag en hel del angående utgivning, men då Optimal Förlag var beredda att skriva kontrakt så diskuterade vi ordentligt och jag bestämde mig för en linje som fungerade. Kontraktet hanterade diverse juridiska frågor, men också angående senaste utgivningsdag (inom ett år efter kontraktets skrivande), antalet friexemplar till mig m.m. Det enda vi egentligen diskuterade var ersättningsnivån i procent. Jag hoppades på en ganska snabb utgivning, bara ett par – tre månader efter kontraktsskrivandet. Men så funkar det tydligen inte. Jag fick hålla mig till tåls i åtta månader. Detta på grund av att debutanter slipper konkurrera om medieutrymmet med de etablerade författarna under januari-mars. Stora författare ger helst ut under hösten, nämligen.

Sedan följde en noggrann redigering där jag gick igenom manuset minutiöst. Naturligtvis hade jag gjort det hundra gånger redan, men perfektionismen satte in. Så av det “färdiga” manuset blev ändå en hel del ändringar. Redaktören och jag bollade sedan manuset mellan oss ett par gånger. Jag har läst att vissa författare hamnar i konflikt med förläggare om innehållet. Ibland tar slutredigeringen lång tid med mycket gräl och strykande. Men här var processen väldigt bra och snabb.

Efter att vi satt slutversion, så vidtog korrekturläsning. Här är enda området som jag är missnöjd med kvalitén. Självklart var det en ständigt pågående jakt på stavfel och avstavningstrubbel under hela skrivandet. Men man får räkna med åtskilliga fel som slinker igenom. Så att jag själv skulle sköta korrekturen var inte väntat. Förlaget inväntade en korrektur från mig och tyvärr lärde jag mig att författaren själv inte kan kvalitetssäkra sin egen korrläsning. För man blir blind för sin egen text. Så ni som läst bokens första tryckning, kommer att hitta en del irriterande stavfel. Och jag är inte glad över detta. Lärdom till alla andra: Se till att förlaget kvalitetsäkrar korrekturet.

 Sedan följde omslagsarbetet. Detta skötte förlaget, men då jag hade en hel del egna idéer och gillar paketeringsdesign, så bombade jag dem med förslag och åsikter. Köpte dessutom eget råmaterial för att göra ett liknande omslag med lite mer schvung i. Men i slutänden blev det förlagets inköpta bild som hamnade på omslaget. Plus lite pålagda detaljer. Jag får väl erkänna att jag tänkt mig ett annat omslag, men det funkar, visst.

Här var vi framme i november, och den första marknadsföringsinsatsen gjordes, i form av en annonsartikel i katalogen för Svensk Bokhandel. Det är en ren BTB-upplaga, som är til lför att intressera bokhandlare att köpa in böcker till sina butiker. Mest av allt är det ett författarporträtt som också berättar lite om boken. Jag skrev det själv, förstås men Optimal har varit god hjälp med slutkoll och förslag på trimning. Här var jag också med på en julmiddag med förlaget, där jag träffade flera distributörer. Det var intressant att få inblickar i den delen av branchen, deras arbetssätt och vilka frågor som är aktuella för deras utveckling. Vi snackade en hel del om den digitala bokutgivningen och villkoren för branchen omkring detta.

Efter ett par höstmånaders väntan så var det dags för tryckning i januari-februari. Tryckningen tog någon vecka och sedan gick den direkt ut till distributör och butiker. Det är antagligen mest kostnadseffektivt, att tycka precis intill publicering, så det slipper ligga böcker på lager och vänta. Flera butiker hade köpt in böcker direkt. Förlaget skickade 130 pressreleaser till allehanda medier och det blev en hel del napp.

Det här med mediedramaturgi och sättet jag framställs på är förstås ett jäkligt stort ämne. Det styr man inte själv – utom förstås valet att vara med eller tacka nej. I just mitt fall blev det väldigt mycket uppmärksamhet. Och jag försöker inte vara kokett här, ämnet är för svårt för att spela tjusig och duktig. Uppmärksamheten blev hur som helst massiv och det var en väldigt speciell värld att gå in i. TV är snabbast och har störst behov av att vara först med en nyhet. Eftersom det är ett snabbt medium. Pressen hängde på strax efter och det blev en del intervjuer i samband med utgivningen. På det följde en massa bloggare och den obligatoriska bloggkommentarspöblen, som jag inte alls var förberedd på. Jävlar vilken låg nivå på somliga. Detta har jag snackat med några andra författare om och någonstans hoppas jag att människors datormognad blir större i framtiden. Nåväl, efter dessa intensiva första veckor då jag åkte upp till Stocholm på väldigt lustiga tider, så blev det lite jämnare nivå. Lyckligtvis kunde jag kombinera jobbet med intervjuer och resor, men jag förstår om andra kan få problem med detta. Vissa medier förväntar sig att man verkligen ställer upp. Och man får ju se det som en lysande möjlighet till reklam. Ekonomiskt funkar det förstås så att man inte får någon ersättning eller lön. En macka kanske. Men en TV -kanal kan betala resa och hotell om det behövs.

Intervjuer har konstigt nog pågått på en lågintensiv nivå i flera månader nu. Jag trodde det skulle svalna fort, men vissa tidningar kommer ut sällan och har möjlighet att inte hänga på låset för att få den där sensationella, flåsiga intervjun. Det blir förstås bättre kvalitet på senare intervjuer, då man hinner medieträna och intervjuarna är intresserade av djupare frågeställningar. Där kan man kanske lära sig att styra framträdanden mer, om man är en författare som återkommer med mer böcker genom åren.

Recensioner tog en stund innan de började synas däremot. Hittills har jag hittat tre; ett par mindre landsortstidnignar och hos Bibliotekstjänst. Alla tre bra – naturligtvis med kritiska delar, men det hade jag väntat mig. Förlaget har berättat att recensioner av den här sortens böcker kan droppa in glest under ganska lång tid.

Sedan när det gäller försäljning och intäkter så kan det funka väldigt olika. Förlaget varnade mig för att vissa böcker kan få mycket uppmärksamhet men ändå inte sälja så mycket. Ibland nöjer sig folk med att läsa en tidningartikel. Jag antar att det till och med kan finnas tillfällen då mediauppmärksamheten konkurrerar ut bokförsäljningen. Intresset finns ändå: Det är ganska många inne på bloggen och läser om min bok, debatten pågår fortfarande, biblioteken som jag kollat med, har rejäla köer på boken. Det är förstås roligt. Samtidigt är den här typen av debattböcker/biografier/faktaböcker aldrig storsäljare. Det är bara deckare som säljer i stora mängder, och min bok är ju långt ifrån en sådan. Å andra sidan kan försäljningen pågå under ganska lång tid. När det gäller pengar, så blir man inte förmögen av sånt här. Jag kommer att få ersättning var fjärde månad och jag förväntar mig en ganska liten summa. Vissa författare kan hitta vägar till föreläsningar, workshops och seminarier. Där har de senaste åren visat att bättre summor går att hitta. Folk som både är duktiga skribenter och kan trollbinda en levande publik är dock sällsynta, så jag antar att kretsen är begränsad. Vissa riktar in sig på universitetsvärlden, och åker runt på akademiska föreläsningar.

Sedan då? Min förläggare förklarade att förlag helst satsar på ett “författarskap”. Alltså en fortsatt utgivning från de författare som kontrakteras. Visserligen skrivs kontrakten på bara en bok i taget, men med en första insats för att visa ett nytt ansikte i mediebruset, så är det rimligt att läsare känner igen den där personen när den ger ut kommande böcker. Vilket troligen är en fördel i marknadsföringen. Har man som författare ambitionen att vara en del av debatter och förändra världen, så är det förstås något som måste ske genom utgivning av flera böcker, en fortsatt nyansering, ympning och tematik. Å andra sidan, skriver man dåligt och boken inte säljer, så blir det knappast fler böcker.

Läs gärna posten om min bok här: Min bok, Den vackraste gåvan

Advertisements

0 Responses to “Bokutgivning”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Gramtone

Gramtone är musikutgivare och bas för ett gäng musiker och låtskrivare, baserade i Norrköping. Vi äger bolaget och studion tillsammans, folk med olika bakgrund och olika smak. Två dussin är vi, som ställer allt vi äger i ett rum och säger: varsågoda. Ett kollektiv av individualister har vi kallats, och varför inte: Grammisar har vunnits, stipendier har fåtts, medan somliga är kända för helt andra saker. Alla spelar roll, men inte nödvändigtvis rock. En driver ett enmansprojekt, en annan är med i fem band samtidigt. Några är runt 20, några har fyllt 50. En fick pris för årets bästa museum. Någon ligger bakom Softubes banbrytande pluggar och någon har fått utmärkelse för, hör och häpna, bästa fotbollslåt.

Gramtone satsar på en liten, spännande utgivning av ostyrig, vacker musik. Lyssna där du vill, vi finns i alla de vedertagna kanalerna. Vissa spelar live, andra spelar in. Några älskar att skriva låtar, andra spelar gitarr så fingrarna blöder. Gramtone är en plattform som används av varje band och artist som det passar dem bäst. Ibland är vi en lekplats, ibland kreativt nav, affärsyta eller en trampolin för musikkarriärer. Vi blir planterade och uppodlade av varandra, och vi gillar't. Vi tycker att musik gör tillvaron större och vill man att något ska finnas, då ska man också skapa det. Tre dussin utgivningar hittills, och mycket på gång. Titta in, lyssna in, och häng med.


%d bloggers like this: